آزمایشگاه حامیران

02163511

پیر سختی چیست

پیر سختی چیست

فهرست مطالب

پیر سازی

 

فولادهای ابزاری که باید پایداری ابعادی بالا داشته باشد بعد از سختکاری یا برگشت، پیرسازی می شود. ضمن پیر سازی بخش بیشتر آستنیت با قی مانده به مارتنزیت تحول پیدا می کند. بعد از پیرسازی ابعاد فولاد پایدار می ماند، بدین معنی که ابعاد دیگر آن تغییر نمیکند.

 

روش های پیر سختی

 

در روش پیرسازی طبیعی قطعه کار به مدت چندین ماه در انبار نگهداشته می شود و از آنجا که این روش اقتصادی نیست از روش پیرسازی مصنوعی به صورت های زیر استفاده می شود:

1-    پیرسازی حرارتی  در دمای 100-120درجه سانتی گراد درحمام روغن یا کوره هوای گرم سیرکوله، بسته به ابعاد آن به مدت 20-60 ساعت

2-    پیرسازی نوسانی دردمای 100 درجه سانتی گراد درحمام روغن یا کوره هوای گرم سیر کوله به مدت 2-4ساعت.خنک کاری در آب نمک بادمای 5 – این فرایند چندین بار تکرار می شود.

3-    پیرسازی دما پایین در دمای 80 –  تا 100 –   درجه سانتی گراد عملیات خنک کاری دما پایین در تجهیزات و مخازن ویژه ای انجام میگیرد برای خنک کاری دما پایین از مواد یخ خشک (55- تا 60-) ، مخلوط یخ خشک-الکل (حدود 80-) ، هوای مایع (191-)، اکسیژن مایع (183-) و نیتروژن مایع(196-) استفاده می شود. بعداز اینکه همه مقاطع قطعه کار خنک شد، که بسته به پارامتر های مختلف حدود 10تا 20دقیقه طول می شود، باید همواره عملیات برگشت روی آن انجام گیرد. برای این کار بهتر است قطعه کار به مدت کوتاهی تا دمای 100 درجه سانتی گراد گرم میشود.

مقاله پیشنهادی   آشنایی با استاندارد ASTM

4-    پیرسازی لرزشی این روش در  دمای محیط و به کمک نوسانات مافوق صوت انجام و حدود 30 دقیقه طول می کشد.

5-    پیرسازی فرامین، اجزا اندازه گیری و اجزا دقیق باعث پایداری بالای ابعادی و فرم می شود. در قالب ها باعث افزایش سختی و نیز سختی یکنواخت می گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا