آزمایشگاه حامیران

02163511

ایزو 17025 چیست

ایزو 17025 چیست

فهرست مطالب

برای اینکه آزمایشگاه‌ های سراسر جهان یک ادبیات مشترک داشته‌ باشند، استانداردهایی تعریف شده‌اند. ازجمله این استاندارد ها می‌ توان به استاندارد ایزو 17025 اشاره کرد که به معنی گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه می‌ باشد و این امکان را فراهم می‌ کند تا نتایج آن آزمایشگاه در جهان قابل اعتماد باشد.

 

تعریف استاندارد ایزو 17025

 

سازمان جهانی استاندارد ISO ، سیستم مدیریت کیفیتی را برمبنای مدل ISO/IEC 17025 که برپایه  ISO 9000 تهیه شده، منتشر کرده‌ است. با پیاده‌ سازی این استاندارد تمامی فعالیت‌ های تست و کالیبراسیون در آزمایشگاه‌ های مربوطه تحت کنترل یک سیستم مدیریت قرار می‌ گیرد و هدف آن است که نتایج توسط آن‌ها با سطح مشخصی از اطمینان بیان گردد. سیستم مدیریتی مذکور در دو بخش فنی و کیفی بر موارد مختلفی تاکید دارد.

 

کاربرد استاندارد ایزو 17025

 

آزمایشگاهی که استاندارد ISO/IEC 17025  را مستقر نموده باشد و توسط یک مرجع اعتباردهی بین المللی اعتباردهی شده باشد، به عنوان یک آزمایشگاه شخص ثالث  به رسمیت شناخته می شود، گواهینامه 17025 می‌گیرد و نتایج آزمون‌های این آزمایشگاه در سراسر دنیا قابل پذیرش خواهد بود.
آزمایشگاه شخص ثالث آزمایشگاهی است که مراجع بازرسی برای صادرات و یا واردات می‌ توانند از خدمات و گزارشات آزمون چنین آزمایشگاهی استفاده نمایند.
علاوه بر موارد ذکر شده چنانچه شرکت تمایل به صادرات محصولی داشته باشد، وجود گزارشات آزمونی که دریک آزمایشگاه مورد تایید تولید شده باشد، تاثیر بسیار مطلوب و موثری در باور مشتری نسبت به کیفیت محصول خواهد داشت.
آزمایشگاه‌ های اعتباردهی شده در لیست آزمایشگاه‌ های دارای صلاحیت مراجع اعتباردهنده به صورت عمومی در سراسر دنیا منتشر خواهند شد و مشتریان بین المللی از این طریق امکان انتخاب یک آزمایشگاه تایید صلاحیت شده را در هر منطقه از دنیا خواهند داشت.

مقاله پیشنهادی   آشنایی با چدن های ویژه

 

استاندارد ایزو 17025

 

استاندارد ایزو 17025

 

این استاندارد به معنی صلاحیت، بی‌طرفی و انسجام عملیات آزمایشگاه است. گواهی ISP 17025 به معنی صلاحیت آزمایشگاه برای انجام آزمون‌ ها و یا کالیبراسیون‌ ها می‌باشد و روش‌ های استاندارد و غیر استاندارد را مشخص می‌کند. تمامی سازمان‌ هایی که فعالیت آزمایشگاهی دارند، می‌ توانند اقدام به دریافت گواهینامه کنند.

 

شرایط اخذ ایزو 17025

 

آزمایشگاه‌ هایی که به دنبال این گوهینامه هستند، باید مراحل گرفتن استاندارد 17025 را طی کنند و در ابتدا باید از طریق مراکز معتبر دارای مجوز دولتی اقدام کنند. برای پیاده سازی ایزو  17025 به پنج بخش اصلی (قلمرو، منابع اصلی، واژگان فنی و تعاریف، الزامات مدیریتی و الزامات فنی) توجه کنید، دو مورد الزمات مدیریتی و الزامات فنی از شرایط لازم برای اخذ گواهینامه می‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا