آزمایشگاه حامیران

02163511

اینکونل‌ (Inconel)

اینکونل‌ (Inconel)

فهرست مطالب

یک گروه از سوپرآلیاژهای برپایهٔ نیکل هستند که در برابر خوردگی و اکسیداسیون در شرایط کاری دما و فشار بالا مقاومت بالایی دارند. در حرارت بالا، روی سطح آلیاژهای اینکونل لایه‌ای مقاوم، پایدار و غیرفعال از اکسید ایجاد می‌شود که از خوردگی بیشتر جلوگیری می‌نماید. اینکونل در رنج وسیعی از دماها استحکام خود را حفظ می‌کند. این آلیاژ کاربرد ویژه در شرایطی که آلومینیوم و فولادهای زنگ نزن به علت احتمال وقوع خزش در دماهای بالا قابل استفاده نیستند، دارد.
اینکونل‌های مختلف دارای ترکیبات مختلفی از عناصر می‌باشند، ولی به طور کلی نیکل به عنوان جز اصلی و سپس کروم به عنوان جز دوم تمامی آن‌ها می‌باشد.

خصوصیات اینکونل‌

 

⬅️مقاومت به اکسیداسیون و خوردگی عالی در دماهای بالا
⬅️مقاومت خوردگی خوب در محیط‌های اسیدی
⬅️خصوصیات مکانیکی عالی در محیط‌های کاری گرم و سرد
⬅️استحکام کششی بالا
⬅️مقاومت به خستگی  بالا
⬅️مقاومت مناسب به خزش

محدودیت در جوشکاری و ماشینکاری اینکونل‌

 

?خصوصیات مکانیکی بی نظیر اینکونل‌ها باعث مشکلات ماشین کاری آنها برای ساخت قطعات مورد استفاده در صنایع می‌شود و این فلزات را همانند بیشتر سوپرآلیاژها در رده مواد با خواص ماشین‌کاری ضعیف قرار می‌دهد. سختی و استحکام بالا در حین ماشین‌کاری و در دماهای بالا در منطقه برش موجب تغییر شکل پلاستیکی لبه برشی ابزار می‌گردد.

بعلاوه این آلیاژها با پایه نیکل دارای ناخالصی‌های بسیار ساینده مانند ذرات کاربایدی (که موجب بالا رفتن مقاومت در برابر خزش می‌شود) هستند و در ضمن میل به کار سخت شدن در حین ماشین کاری دارند که موجب سایش ابزار می‌شوند؛ لذا ماشین‌کاری این آلیاژها به روش‌های سنتی بسیار مشکل است و رسیدن به یک کیفیت سطح مناسب در مواردی تقریباً غیرممکن می‌باشد. در این موارد می‌توان از روش‌های غیرسنتی مانند ماشین کاری تخلیه الکتریکی (EDM) و ماشین کاری الکتروشیمیایی (ECM) استفاده نمود.

مقاله پیشنهادی   انواع آلیاژهای آلومینیوم

?فرایند جوشکاری انواع آلیاژهای اینکونل به دلیل ایجاد ترک و جدایش ریزساختاری عناصر آلیاژی در منطقه متأثر از دما (HAZ) در اغلب موارد، مشکل است. رایج‌ترین متدهای جوشکاری اینکونل‌ها، جوشکاری قوس تنگستن و جوشکاری اشعه الکترونی می‌باشد. اخیرا ابداعات جدید در جوشکاری میکرولیزر پالسی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

کاربردهای اینکونل‌

◀️بخش دوار موتور توربینی
◀️صنایع خودروسازی، صنایع اسلحه سازی، صنایع هوایی و هوافضا
◀️تیغه‌های توربین‌های گازی
◀️محفظهٔ احتراق در موشک جت یا توربین
◀️سکوهای نفتی دریایی
◀️شیرآلات و اتصالات با فشار بالای تانکرها
◀️صنایع و فرایندهای شیمیایی و پتروشیمی
◀️توربو شارژرها
◀️قطعات تجهیزات هسته‌ای مثل رآکتورهای هسته‌ای
◀️تجهیزات کنترل آلودگی
◀️تجهیزات صنایع غذایی
◀️تجهیزات نظامی و پیشرفته صنایع دفاعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا