آزمایشگاه حامیران

02163511

آزمایش سالت اسپری

سالت اسپری

فهرست مطالب

بسیاری از محصولات فلزی به دلیل کاربردشان در شرایط خاص باید از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی تحت آزمون قرار گیرند.

تست سالت اسپری یا تست اسپری نمک یک روش استاندارد تست خوردگی است که برای بررسی مقاومت مواد و پوشش‌های به کار رفته برای ممانعت از خوردگی استفاده می‌شود. معمولاً مواد مورد آزمایش فلزی بوده و با یک لایه سطحی که برای فراهم آوردن درجه‌ای از محافظت خوردگی در نظر گرفته شده پوشش داده شده‌است.

 

هدف از انجام این آزمون، بررسی خواص خوردگی فلز گالوانیزه شده تحت شرایط آزمایشگاهی و تخمین عمر قطعه در شرایط واقعی کاربری است.
 ASTM B117 نخستین استاندارد شناخته شده بین‌المللی افشانه نمک می‌باشد .

 

آزمون افشانه نمک یکی از متداول‌ ترین و قدیمی‌ ترین آزمون‌ های خوردگی می‌باشدو به این صورت می باشدکه نمونه را در کابین دستگاه تست سالت اسپری گذاشته می شود و در مقابل پاشش نمک قرار می گیرد و بعد از مدت زمان تعیین شده مورد ارزیابی قرار می گیرد هرچه مقاومت به خوردگی ماده مورد آزمایش بیشتر باشد مدت زمان انجام تست بیشتر می شود.

 

ابزار این آزمون متشکل از یک محفظه بسته می‌باشد که در آن محلول آب نمک ۵٪ به کمک هوای فشرده و از طریق نازل های اسپری کننده اتمیزه می‌شود. این کار، محیطی خورنده از مه‌ آب نمک متراکم در محفظه ایجاد می‌کند به‌طوری‌که نمونه‌هایی که در این محیط قرار می‌گیرند شرایط خورنده شدیدی را تجربه می‌کنند.

 

 

نمونه پس از آماده شدن برای انجام تست باید در محفظه ی دستگاه سالت اسپری موازی با جهت جریان نمک و با زاویه ای 15 الی 30 درجه به صورت قائم قرار بگیرد، توجه داشته باشید در طی انجام تست، نمونه نباید با هیچ گونه ماده فلزی دیگری در تماس باشد. برای آشنایی با عملکرد این دستگاه و نحوه انجام تست در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی   انواع آلیاژهای آلومینیوم

 

دستگاه سالت اسپری

 

اجزای دستگاه سالت اسپری عبارت اند از محفظه اسپری کننده، تنظیم کننده دما، لوله های قیف دار و منبع محلول نمکی.

 

محفظه اسپری کننده

از آنجایی که قرار است نمونه جهت تست خوردگی در این محفظه قرار بگیرد ضروری است که خود محفظه نیز از مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی برخوردار باشد، pvc مناسب ترین انتخاب برای جنس محفظه است چرا که در محلول های اسیدی دچار خوردگی نمی گردد.

تنظیم کننده دما

این وسیله هنگام تست سالت اسپری برای تنظیم دمای نمونه درکنار جداره یا محفظه آب قرارمی گیرد، تنظیم دما توسط ترموستات صورت می گیرد و اگر حین آزمایش دمای محفظه از دمای تعیین شده توسط اپراتور بالاتر یا پایین تر رود، دستگاه به صورت خودکار شروع به تنظیم دما می نماید.

لوله های قیف دار

لوله های قیف دار شامل دو لوله با قیف های شیشه ای است که در ظرف های درجه بندی شده قرار می گیرد. معمولا قطر قیف ها 100 میلی متر و فضای اشغال کننده آن 80 سانتی متر می باشد، محل قرار گیری این لوله ها  بدین صورت است که یکی در نزدیک ترین و دیگری در دورترین نقطه از دستگاه اسپری کننده تعبیه می شود.

منبع محلول نمکی

این مجموعه از جنس مواد مقاوم در برابر محلول است و متشکل از سیستم تغذیه هوا، فشار کنترل شده و یک یا چند دستگاه اسپری کننده می باشد.

 

نحوه کار با دستگاه سالت اسپری

 

در ابتدا لازم است تا سطح نمونه را از هرگونه آلودگی های سطحی و روغن پاک نمود، سپس آن ها را به گونه ای در محفظه قرار می دهیم که به صورت مستقیم با محلول تماس نداشته باشد. معمولا برای جلوگیری از تماس مستقیم نمونه، پره هایی درون دستگاه تعبیه می شود.

مقاله پیشنهادی   آشنایی با بازرسی لیزری

دمای دستگاه باتوجه به استاندارد مد نظر مشتری و نوع نمونه تنظیم می گردد و سپس محلول کلرو سدیم این دستگاه با یک غلظت مشخص بر روی نمونه پاشیده می شود، لازم به ذکر است این محلول امکان استفاده مجدد را ندارد.
در پایان آزمایش گزارشی از هرگونه خرابی ظاهری، محل وقوع خرابی و مدت زمانی که موجب شده معایبی در قطعه ایجاد شود را یادداشت و بررسی می نمایند.

 

سالت اسپری گالوانیزه

 

همانطور که می دانید برای افزایش مقاومت خوردگی برخی محصولات فولادی از روش پوشش دهی قلع و روی استفاده می کنند. یکی از انواع روکش ها که با این روش، میزان خوردگی آن را بررسی می کنند پوشش گالوانیزه یا روی است. در این حالت نمونه ی روکش دهی شده را برای تست، درون دستگاه قرار می دهند.
تذکر: بهتر است در آزمون سالت اسپری گالوانیزه از محلول نمک استفاده ننمایید.

 

آزمایشگاه متالورژی حامیران

 

به دلیل ارزانی نسبی، سرعت بالا، استانداردسازی مناسب و تکرار پذیر بودن این تست محبوبیت بالایی دارد.
جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه آزمون شما عزیزان می توانید با  کارشناسان آزمایشگاه متالورژی حامیران تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا