آزمایشگاه حامیران

02163511

کوپلنت در آزمون اولتراسونیک

کوپلنت در آزمون اولتراسونیک

فهرست مطالب

کوپلنت یک کلمه ی فرانسوی به معنای جفت شدن یا اتصال می باشد که در تست اولتراسونیک برای اتصال یا جفت شدن پراب و قطعه مورد تست به وسیله ایجاد یک اتصال صوتی بکار می رود.

از آنجایی که فرکانس امواج فراصوت بسیار بالا می باشد امکان انتشار آن در محیط هوا و گاز  نمی باشد ، به همین علت معمولا از مایعات مبتنی بر آب یا روغن استفاده می شود تا امواج فراصوت به راحتی در قطعه نفوذ کنند و داخل هوا دچار تضعیف نشوند.

به طور کلی در تست غیر مخرب اولتراسونیک ، کوپلنت همانند یک محیط کوپلینگ برای انتقال انرژی از پراب به سطح قطعه کار عمل می کند. در تست اولتراسونیک، کوپلنت باید قادر به پر کردن حفره و سطح نا منظم قطعه کار باشد، لازم به ذکر است این عمل باید سطح قطعه ای که تست اولتراسونیک بر روی آن انجام می شود را بدون تاثیر بر نتیجه فرایند پر کند.

کوپلنتی که استفاده می شود نباید به گونه ای باشد که با بلعیده شدن، استنشاق یا تماس با پوست انسان آسیب برساند. از لحاظ خواص، کوپلنت باید دارای امپدانس صوتی بالا و چگالی کم و سرعت صوتی بالا در آب باشد.

پنج نوع متداول کوپلنت مورد استفاده در تست اولتراسونیک عبارت‌اند از: گلیسیرین، آب، روغن، آب دیونیزه و محلول الکترولیت.

 

کوپلنت آب

 

آب دارای سرعت و ضریب تضعیف نسبتا بالایی است. وقتی گلیکول به آب اضافه می‌ شود؛ سرعت، کمی افزایش یافته و تضعیف کاهش می‌ یابد و برای بازرسی اجسام جامد غوطه‌ ور در آن مفید است. مقدار گلیکول اضافه شده نباید بیشتر از 2 درصد حجمی یا 24 قطره در لیتر باشد. استفاده بیشتر از این ماده باعث ایجاد حباب در آب می شود که نتایج آزمایش را به میزان قابل توجهی مخدوش می کند. از آب می توان برای بازرسی قطعات ریخته گری، فلزات و عیوب سطحی استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی   آشنایی با چدن های ویژه

 

کوپلنت روغن

 

روغن دارای سرعتی برابر با آب با ضریب تضعیف کمتر از گلیسیرین یا آب است.از روغن اغلب برای بررسی سطوحی که به سختی در مایعات غوطه ور می شوند استفاده می شود. هنگامی که روغن روی سطح یا محیط یک جسم اعمال می‌ شود، بین بی‌ نظمی‌ های قسمت‌ های نزدیک به هم بدون خیس کردن آن‌ها پر می‌ شود، بنابراین هیچ شکافی برای خروج سیگنال‌ های اولتراسونیک باقی نمی‌ گذارد.

 

اهمیت کوپلنت در تست اولتراسونیک

 

همچنین کوپلنت می تواند برای کاهش نویز های اضافی در دستگاه اولتراسونیک استفاده شود و اصولا کوپلنت چگالی کمتری نسبت به آهن و فولاد دارد اما به طور کلی چگالی تر از هوا می باشد. در واقع کوپلنت انرژی فرا صوت را جذب نموده و علاوه بر کاهش نسبت سیگنال به نویز با کمترین درصد کاهش انرژی امواج را عبور می دهد. پس به طور کلی دلیل های زیادی برای نیاز اساسی تست التراسونیک به کوپلنت وجود دارد که مهم ترین نقش آن ارائه یک تست دقیق با تشخیص کامل عیوب می باشد.

 

آزمایشگاه متالورژی حامیران

 

جهت رزرو نوبت و اطلاع از هزینه کلیه آزمون های غیر مخرب در آزمایشگاه متالورژی حامیران با شماره های درج شده در ذیل تماس حاصل فرمایید.
09912057620 _  (داخلی 8510) – 02163511

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا