آزمایشگاه حامیران

02163511

آزمون کشش

آزمون کشش

فهرست مطالب

آزمون کشش چیست

 

این آزمون اطلاعات مهمی در خصوص خواص مکانیکی فلزات و آلیاژها به ما می دهد بدین صورت که نمونه طبق استاندارد مشخصی آماده سازی شده و تحت نیروی کشش محوری قرار می گیرد تا نمونه بشکند از این رو رفتار کلیه مواد در برابر اعمال نیرو به دو گروه نرم و ترد تقسیم می‌شود که این بستگی به قابلیت تغییر شکل پلاستیک ماده دارد.

 

داشتن قابلیت تغییر شکل پذیری یا انعطاف پذیری یا داکتیلیتی کافی، برای مواد یک پارامتر مهم است زیرا باعث می شود که تنش های موضعی در ماده توزیع شود و عواملی چون کاهش دما افزایش سرعت بارگذاری یا در معرض هیدروژن قرار گرفتن موجب تردی مواد نرم می شود.

 

در مواد ترد به دلیل این که استحکام تسلیم و نهایی عملاً یکسان می باشند شکست به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و در مواد نرم ابتدا نمونه گلویی شده و پس از مدتی دچار شکست یا پارگی می شود.

برخی از مشخصاتی که در آزمایش کشش به دست می آیند عبارتند از: تنش تسلیم ، استحکام کششی، داکتیلیتی یا انعطاف پذیری، مدول الاستیسیته قابلیت ارتجاعی و چقرمگی.

 

آزمون کشش

استحکام تسلیم فولاد

 

تعیین تنشی که در آن تغییر شکل پلاستیک یا تسلیم شدن اتفاق می افتد اغلب مواد دارای یک انتقال تدریجی از رفتار الاستیک به پلاستیک می باشند

 

استحکام کشش فولاد

 

این پارامتر با UTS مشخص می شود و از آزمایش تک محوری به دست می آید استحکام کششی در حداکثر مقدار منحنی تنش-کرنش مهندسی به وجود می آید که حاصل تقسیم حداکثر نیرو به سطح مقطع اولیه می باشد استحکام کششی رابطه مستقیمی با سختی دارد

مقاله پیشنهادی   تمام آن چیز که باید از منبع انتشار ایده آل بدانید

 

انعطاف پذیری

 

تعیین مقدار انعطاف پذیری به سه منظور انجام می گیرد

  1. برای اینکه مشخص شود یک فلز را تا چه اندازه میتوان در عملیات نورد یا اکستروژن تغییر شکل داد بدون اینکه دچار شکست شود.(شکل دادن فلزات)
  2. برای اینکه طراح مطمئن شود که ماده تا قبل از شکست چه مقدار قا به تغییر شکل پلاستیکی می باشد(طراحی قطعه)
  3. برای اینکه کیفیت ماده از نظر حضور ناخالصی یا شرایط تولید و شکل پذیری مشخص شود(کنترل کیفی)
    برای تعیین انعطاف پذیری از دو پارامتر درصد افزایش طول و کاهش سطح مقطع استفاده می‌کنند

مدول الاستیسیته

 

شیب بخش خطی منحنی تنش کرنش مدول الاستیسیته می‌باشند این پارامتر معیاری برای سفتی ماده است که همان مقاومت در برابر تغییر شکل می باشد مدول الاستیسیته یکی از پارامتر های مهم در طراحی است

قابلیت ارتجاعی

 

قابلیت ارتجاعی کار انجام شده برای کشیدن یک میله تا حد کشسانی می باشد که در آن میله تغییر شکل می دهد همچنین می توان گفت توانایی ماده برای جذب انرژی وقتی که به طور الاستیکی تغییر شکل میدهد و سپس در حالت باربرداری باعث برگشت  ماده به حالت اولیه میشود.

 

چقرمگی فولاد

 

چقرمگی یک ماده میزان توانایی جذب انرژی ماده تا مرحله شکست می باشد توانایی یک ماده به مقاومت در برابر تنش هایی بالاتر از تنش تسلیم و عدم ایجاد ترک در قطعاتی نظیر چرخ‌ دنده‌ ها زنجیرها و قلاب ها اهمیت زیادی دارند یکی از راه هایی که می توان با آن چقرمگی را تعریف کرد این است که آن را برابر با سطح زیر منحنی تنش کرنش فرض نمود هرچه مساحت زیر نمودار بیشتر باشد چقرمگی ماده نیز بیشتر است.

مقاله پیشنهادی   متالوگرافی مخرب

 

آزمایشگاه متالورژی حامیران

 

خواص مکانیکی و رفتار مواد در برابر نیرو های مختلف نیاز به انجام آزمایش های مکانیکی مختلفی از جمله آزمون کشش دارد از این رو آزمایشگاه متالورژی حامیرن دارای گواهی استاندارد 17025 با دستگاه های پیشرفته و پرسنل مجرب آماده ی ارائه ی خدمات آزمایشگاهی در این زمینه به شما مشتریان گرامی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز آشنایی با آزمون ها , استعلام قیمت و دریافت کاتالوگ با شماره تلفن 09912057620 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا