آزمایشگاه حامیران

02163511

انواع پراب تست التراسونیک

انواع پراب تست التراسونیک

فهرست مطالب

در تست های فراصوت (التراسونیک) که برای اندازه گیری ضخامت یا تخلخل و اخال صورت می گیرد، پراب ها در تولید و دریافت پالس ها نقش کلیدی را بازی می کنند و در طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها و اندازه‌ ها برای تشخیص عیب در آهنگری‌ های فولادی چند تنی عظیم تا اندازه‌گیری ضخامت پوشش‌ های نازک کاغذ کاربرد دارند.

پراب یا مبدل چیست؟

به زبان ساده تر یک پراب در مجموع تبدیل کننده انرژی از یک شکل به شکل دیگر است.

در آزمایشات التراسونیک، پراب‌ ها یک پالس انرژی الکتریکی از قطعه ای که مورد آزمایش قرار گرفته را به انرژی مکانیکی که به شکل امواج صوتی که از قطعه آزمایش عبور می‌ کنند، تبدیل می‌ کنند.

انواع پراب

 

  1. پراب های تماسی
  2. پراب های پرتو زاویه ای
  3. پراب های خطی تاخیری
  4. پراب های غوطه وری
  5. پراب های دو کریستال

 

 پراب های دو کریستالی

 

ما در این مقاله قصد داریم تا پراب های دو کریستال را معرفی کنیم. این پراب ها از دو عنصر کریستالی تشکیل شده اند، این دو کریستال در یک محفظه که توسط یک مانع صوتی از هم جدا شده اند؛ قرار گرفته اند و در آزمون UT کاربرد ویژه ای دارند. هر کدام از این کریستال ها وظیفه ی خاصی دارند به این صورت که یکی از کریستال ها وظیفه ی ارسال امواج طولی را دارد و کریستال دیگر هم به عنوان گیرنده (دریافت کننده) عمل می کند.

یکی از تفاوت های پراب های دو کریستال حذف شدن پالس های اولیه از صفحه نمایش دستگاه می باشد که همین امر موجب بهبود بخشیدن به وضوح نزدیک به سطح قطعه کار در تست التراسونیک می شود.

مقاله پیشنهادی   بازرسی چشمی

نحوه کار در این پراب ها به این صورت می باشد که دو کریستال به سمت یکدیگر زاویه دارند تا یک مسیر صوتی وی (V) شکل در ماده آزمایش ایجاد کنند. اساساً امواج ارسال شده و دریافت شده از زیر سطح قطعه کار عبور می کنند. این فرآیند یک اثر تمرکزی ایجاد می کند که وضوح را در ناحیه کانونی افزایش میدهد.

آزمایشگاه متالورژی حامیران

 

جهت رزرو نوبت و اطلاع از هزینه آزمون التراسونیک توسط پراب دو کریستال در آزمایشگاه متالورژی حامیران با شماره های درج شده در ذیل تماس حاصل فرمایید.
09912057620 _  (داخلی 8510) – 02163511

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا