آزمایشگاه حامیران

02163511

5 حادثه ناشی از خوردگی فلزات

زنگ زدن آهن

فهرست مطالب

پیمانکاران پوشش های صنعتی و مهندسی اصول خوردگی در سراسر دنیا شغل بسیار مهی دارند. وقتی مشکلی پیش بیاید، جان انسان ها در خطر است چه در پروژه های ساختمانی و چه در  رنگ آمیزی فولاد  داخل ساختمان ها، تریلرها یا تجهیزات متحرک حصول اطمینان از عدم وجود خوردگی از مهم ترین اولویت ها است که در پروژه های بزرگ معمولا پیش از هر اقدامی این مقادیر توسط آزمایشات مربوط به خورندگی کنترل و برآورد می شود.

این مقاله به بررسی پنج فاجعه ناشی از خوردگی می پردازد که در آنها می شد با ارائه راهکارهایی ساده و یا برنامه های اصولی جهت بازرسی از خسارات جانی و اقتصادی بسیار زیادی با کمترین هزینه ها جلوگیری کرد.

خوردگی به این صورت تعریف می‌شود: «زمانی که یک فلز در مجاورت هوا یا عوامل خورنده قرار گیرد ساختار آن بر اثر حملات یونی مواد خورنده,  تخریب شده و مجوب به وجود آمئن زنگ آهن یا اکسیداسیون آن می شود. ».

  • ریزش پل جنوا, ایتالیا

در آگوست 2018، یک پل در ایتالیا ریزش کرد که منجر به کشته شدن 43 نفر شد. این پل تنها 51 سال قدمت داشت و اغلب توسط شهروندان محلی استفاده می شد. کابل های فولادی نگهدارنده پل به دلیل آسیب ناشی از خوردگی از کار افتادند.

هرچند کارشناسان مهندسی ایتالیایی شک دارند که خوردگی کابل های فولادی پل باعث فروریختن آن شده است و می گویند که این امر باعث کاهش 20 درصدی استحکام کلی پل شده است. – موسسه تاب آوری جهانی در دانشگاه نورث ایسترن

 

مقاله پیشنهادی   آماده سازی نمونه های تست کشش

 

خوردگی

 

  • غرق شدن نفتکش اریکا, فرانسه

 

در دسامبر سال 1999، یک نفتکش مالتی در حین حرکت در نزدیکی سواحل بریتانی فرانسه به دو نیم شد. نزدیک به 19800 تن نفت در دریا ریخته شد.

چندین بخش از کشتی وجود داشت که به دلیل خوردگی از کار افتاده بود و عاملی که در نهایت آن را از هم جدا کرد وضعیت آب و هوای متلاطم بود.این فاجعه پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی عظیمی برای منطقه به همراه داشت.

“در یک بازرسی در پورتلند که در ژوئیه   1994 انجام شده بود، حفره‌هایی در عرشه اصلی پیدا شده بود که نشان می‌دهد نشانه‌هایی از خوردگی برای بیش از پنج سال قبل از حادثه وجود داشته است. همچنین مشخص شد که سوراخ‌هایی هم در قسمت جلویی و هم در سمت راست سیستم رایزر گاز بی‌اثر وجود دارد که  جزئی از موارد حیاتی تجهیزات ایمنی هستند.درب های ضد آب کشتی به درستی آب بندی نمی شوند و روی درها نشتی دارند می روند.” – پزشکان خوردگی

 

خوردگی کشتی

 

  • سقوط چراغ راهنمایی راه آهن, انگلستان

 

در نوامبر 2014، قطاری که از طریق انگلستان در حال حرکت بود، با چراغ های راهنمایی راه آهن در نزدیکی یک تقاطع برخورد کرد. ستون نگهدارنده چراغ ها به دلیل خوردگی در پایه خود سقوط کرد و سپس به قطاری که از روبرو می آمد برخورد کرد.

 

خوردگی از طریق تیر عبور کرد و باعث سقوط آن و در نهایت مسدود شدن کل مسیر شد.

“اکیپ بررسی سانحه ریلی متوجه شد که پست فولادی توخالی درست بالاتر از سطح زمین دچار خوردگی شده است، که با چشم نیز قابل مشاهده نبود، زیرا توسط سنگ ریزه ها پنهان شده بود.” – بی بی سی

مقاله پیشنهادی   تیتانیوم چیست؟

 

خوردگی راه آهن

 

  • حادثه بوپال, هند

 

در دسامبر سال 1984، یکی از بزرگترین بلایای صنعتی جهان رخ داد که منجر به مرگ نزدیک به 8000 نفر شد. خوردگی باعث نشت گاز سمی (فسژن، مونو متیل آمین (MMA)، متیل ایزوسینات (MIC) و آفت کش کارباریل، معروف به سوین) از یک کارخانه آفت کش به اتمسفر شد.

در شب بین 2 و 3 دسامبر 1984، مقدار زیادی آب با متیل ایزوسیانات (MIC، با بیش از 40 تن MIC) به مخزن نفوذ کرد. افزودن آب به مخزن باعث یک واکنش شیمیایی فرار شد و در نتیجه عواملی همچون افزایش سریع فشار و گرمای تولید شده در واکنش، غلظت کلروفرم بالاتر از حد معمول و وجود کاتالیزور آهن ناشی از خوردگی دیواره مخزن فولاد ضد زنگ، شیر اطمینان باز شد.

وزش باد ابری از گاز را حرت داد و بیش از 500000 نفر در معرض اثرات سمی مواد تشکیل دهنده آن قرار گرفتند.آمار رسمی کشته شدگان 2259 نفر است، در حالی که تعداد غیر رسمی بسیار بیشتر و حدود 8000 نفر است.

 

خوردگی لوله

 

  • فروریختن بالکن در دانشگاه ویرجینیا, آمریکا

 

در اردیبهشت 1997، یک بالکن در مراسم آغاز بهار فرو ریخت. این حادثه باعث کشته شدن مادربزرگ یکی از فارغ التحصیلان دانشکده پزشکی و زخمی شدن 18 نفر شد.

اگرچه ساختمان 175 سال قدمت داشت، اما عامل اصلی این حادثه خوردگی غیرقابل مشاهده بود. زنگ میله های فلزی داخل بالکن را خورده بود که زیروزن شرکت کنندگان شکست خورد.

یک شرکت مهندسی استخدام شده توسط دانشگاه گزارش داد که ریزش ، احتمالاً ناشی از خرابی یکی از چهار میله آشیانه ای است که بالکن را از طبقه دوم یکی از ساختمان ها آویزان کرده است.

مقاله پیشنهادی   کوانتومتری چیست

در این گزارش آمده است که میله ریخته گری شده، که ظاهراً اصل مربوط به ساخت بالکن در دهه 1820 بود، در طول سالیان متمادی خورده شد، که یک تیر چوبی آسیب را پنهان کرده و مانع مشاهده آسیب شده بود. – واشنگتن پست

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا