آزمایشگاه حامیران

02163511

استفاده از فولادهای مستحکم در خودروسازی

کاربرد فولاد در خودروسازی

فهرست مطالب

استفاده از فولادهای مستحکم در خودروسازی از مهم ترین پارامتر های این صنعت است . این دسته از فولادها ویژگی های زیادی دارند که استفاده از این مواد را بهتر از دسته های دیگر فولاد می کند. از آنجایی که صنایع خودروسازی به طور فزاینده‌ای سختگیری در مورد ایمنی خودروهای خود را افزایش می دهند، مواد بادوام، انعطاف‌پذیر و قابل اعتماد نقش اساسی در اطمینان از مطابقت خودروها با استانداردهای مختلف ایمنی را دارند.

 

چرا از فولاد در وسایل نقلیه خودرویی استفاده می شود؟

 

-استفاده از فولاد برای اتومبیل مزایای زیادی دارد. فولاد ماده ای است که در صورت آسیب دیدن در تصادف یا در حین ساخت به راحتی قابل دسترسی است و تعمیر می شود.

-استفاده از فولاد با استحکام بسیار بالا می تواند به ساخت یک وسیله نقلیه ی مقاوم اما سبک کمک کند.

– در طول فرآیند طراحی، فولاد انعطاف پذیری خوبی را ارائه می دهد.

– فولاد به عنوان یک ماده سبز طبقه بندی می شود، زیرا فرآیند تولید فولاد، انتشار CO2 زیادی را به همراه ندارد و هم چنین فولاد قابلیت بازیافت چندین باره را دارد.

 

 

فولاد با استحکام بالا چگونه تولید می شود؟

 

فولاد در طول فرایندهای مختلف تولید اعم از گرم و سرد، خواص استحکام بالایی را به دست می آورد. فولاد دارای ساختار کریستالی منظمی است، اما حاوی کریستال هایی در اندازه ها و جهت گیری های مختلف است. فرآیندهایی مانند نورد سرد منجر به دگرگونی‌های فازی می‌شوند که ترکیبات جدید و منحصر به‌ فردی را ارائه می‌دهند.

مقاله پیشنهادی   آزمایشگاه خواص مکانیکی

 

هنگامی که فولاد تا بالاتر از 1300 فارنهایت گرم می شود، بلورهای مکعبی شکل آن که به فریت معروف هستند، به آستنیت تبدیل می شوند که فاز مکعبی شکل دیگری است. هنگامی که به سرعت سرد می شود، بلورهای آستنیت به مارتنزیت تبدیل می شوند و مارتنزیت منجر به استحکام بخشی به فولاد می شود.

از این فرآیند، استحکام، انعطاف‌پذیری، چقرمگی و خستگی فولاد را می‌توان با کنترل دقیق دما و زمان‌بندی تغییرات فازی، تعیین نموده و سفارشی نمود.

اکثر فولادهای با استحکام بالا دارای حداقل استحکام کششی 800 مگاپاسکال هستند. فولادهای با مقاومت بسیار بالا دارای حداقل استحکام کششی 1 گیگا پاسکال خواهند بود.

 

مزایای استفاده از فولاد با استحکام بالا

تغییر از فولاد سنتی به نسخه جدید با استحکام بالاتر مزایای زیادی دارد. استفاده از فولادهای با استحکام بالا می تواند به کاهش وزن کلی خودرو کمک کند. این کاهش وزن به نوبه خود به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هایی که خودرو در طول عمر خود تولید می کند، کمک می نماید. استفاده از فولاد با استحکام بالا می تواند وزن خودرو را تا 25 درصد و انتشار گازهای گلخانه ای آن را تا 15 درصد کاهش دهد. این ارقام فوق العاده قابل توجه خواهد بود، اگر فولاد با استحکام بالا به هر وسیله نقلیه جدیدی در جاده اضافه شود.

 

کاهش وزن کلی خودرو به مصرف سوخت آن کمک می کند که برای مصرف کنندگان به خصوص در دنیای امروز بسیار مطلوب است. اگر وزن خودرو 10 درصد کاهش یابد، مصرف سوخت آن معمولاً 8 درصد کاهش می‌یابد.

مقاله پیشنهادی   آشنایی با 12 نوع برنز پرکاربرد

 

همانطور که فناوری فولادهای با استحکام بالا تکامل یافته است، خودروسازان اکنون می توانند با استفاده از این مواد نسبت به نمونه های سنتی، وزن برخی خودروها را تا 40 درصد کاهش دهند. استفاده از فولاد با استحکام بالا برای یک سدان خانوادگی استاندارد می تواند وزن را تا بیش از 600 پوند کاهش دهد. با توجه به این کاهش وزن، از انتشار بیش از چهار تن گازهای گلخانه ای در طول عمر وسیله نقلیه در جو زمین جلوگیری می شود. استفاده از این فولادها در حالی که می تواند به میزان قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری نماید، همچنین سازگار با محیط زیست است، زیرا 100٪ قابل بازیافت می باشد.

 

فولاد مستحکم خودروسازی

 

ایمنی فولاد با استحکام بالا

 

فولاد یک ماده عالی برای استفاده برای ایمنی وسایل نقلیه است و استحکام بالایی برای سازه های خودرو و اجزای ایمنی مانند آرماتورهای رکاب، تیرهای ضربه جانبی، سپرها، سقف ها و صندلی ها دارد. استفاده از فولاد در جلو و عقب وسیله نقلیه باعث میشود که بیشتر انرژی ایجاد شده در تصادف اتومبیل را جذب نموده و از ساکنان وسیله نقلیه محافظت نماید.

فولاد می تواند انرژی ایجاد شده ناشی از ضربه را جذب نماید. این ویژگی استفاده از آن را حتی ایمن تر می کند، به همین دلیل است که اکثر وسایل نقلیه جدید دارای یک جلوبندی فولادی هستند.

 

فولاد، به ویژه فولادهای با استحکام بالا و بسیار بالا، یکی از مهمترین اجزای صنعت خودروسازی است که تکنولوژِی ساخت خودروها را ارتقا داده و آنها را برای استفاده مردم بهتر، کارآمدتر، ایمن‌تر و سبزتر ساخته است.

مقاله پیشنهادی   لوله مانیسمان چیست+10 نکته خرید لوله

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا