آزمایشگاه حامیران

02163511

تاریخچه آزمون اولتراسونیک

تاریخچه ی آزمون التراسونیک

فهرست مطالب

در سال 1847 توسط جیمز پرکات ژول و در سال 1880 توسط  پیرکوری و برادرش پل ژاک کشف شد. از سال 1912 اولین استفاده عملی پس از غرق شدن کشتی تایتانیک پیشنهاد شد. ریچاردسون انگلیسی در ارائه ثبت ‌اختراعش ادعا کرد که کوه‌ های‌ یخ با امواج‌ صوت قابل شناسایی است. در فرانسه  شیلوسکی و لانگوین کار خود را برای توسعه استفاده از امواج‌ صوت برای شناسایی زیردریایی‌ ها در طول جنگ‌ اول آغاز کردند.

در سال 1929 سوکولوف روسی پیشنهاد استفاده از امواج فراصوت در تست ترک‌ یابی ریخته‌ گری را  مطرح کرد. پولمن آلمانی  در برلین در سال  1937 ظهور یک تصویر را برای نشان دادن تفاوت‌ های انرژی فراصوت مشابه یک تصویر رادیولوژی را کشف کرد.

تشخیص تورق در پلیت‌ ها و آخال‌ های ریز در پروفیل‌ های نورد گرم در طول جنگ‌ دوم ضروری شد. روش‌ های غیرمخرب اشعه‌ ایکس، پی‌تی، ام‌تی و وی تی قادر به حل این مشکل نبودند.

استفاده صنعتی از تست یوتی همزمان در سه کشور آلمان، انگلیس و آمریکا آغاز شد. آدولف تروست، دانلد اسپرول و  فلوید فایرستون هیچ شناختی از یکدیگر نداشتند چرا که به شدت سری و مخفی کار می‌کردند. حتی ثبت اختراعشان منتشر نشد.

Through Transmission

آدولف تروست و دانلد اسپرول از روش ترنزمیشن یا پراب‌ های فرستنده و گیرنده مجزا استفاده کردند. آدولف تروست دستگاه انبرک تراست را اختراع کرد که پروب‌ ها را روبروی‌ هم در دو طرف صفحه نگه‌ می داشت که با جریان مداوم مایع کوپلنت با قطعه مورد نظر جفت می‌ شدند.

 

Through Transmission

Dual element probe

ولی اسپرول دو پراب را در یک سمت قطعه طوری تنظیم کرد که یکی فرستنده و دیگری گیرنده باشد. پس پروب‌ های دوکریستاله را اختراع کرد.

مقاله پیشنهادی   آشنایی با 12 نوع برنز پرکاربرد

 

Dual element probe

 

 Pulse echo

فایرستون اولین کسی بود که تکنیک بازتابش را فهمید، وی با تغییر در یک ساختار راداری و یک تقویت‌ کننده این کار را کرد.

فایراستون و اسپرول توانستند شرکای تجاری اسپری و کلوین-هیوز را برای اختراع خود پیدا کنند.

سال 1949 یوزف کراتکرمر در کلن و کارل دویچ در ووپرتال در مورد دستگاه بازتابی فایرستون بواسطه مقالات فنی منتشر شده، اطلاعاتی دریافت کردند. هر دو بدون اطلاع از یکدیگر تحولات دستگاه ‌یوتی را آغاز کردند. جوزف کراتکرمر و برادرش هربرت چون  فیزیکدانانی بودند که در زمینه اسیلوسکوپ‌ ها کار می‌کردند به تنهایی می‌توانستند دستگاه التراسونیک را توسعه دهند ولی کارل دویچ به یک شریک برای توسعه مباحث الکترونیکی دستگاهش نیاز داشت، پس با هانس ورنربرانشید که تجربیات میدانی در طول جنگ، درزمینه فنون رادار کسب کرده‌ بود شریک شد.

 

pulse echo

 

بعدها شرکت‌ های بیشتری مثل زیمنس و لهفلد آلمانی، کرتزتکنیک اتریش، التراسونیک فرانسه و التراسونوسکوپ انگلیس وارد بازار جهانی شدند منتها تا قبل از دهه هفتاد بیشتر آنها قادر به ادامه تولید دستگاه نبودند.

در این بین کراتکرمر در اوایل دهه شصت به پیشرو در بازار جهانی تبدیل شد که تا به امروز این جایگاه را حفظ کرده‌ است.  علاوه بر کارل دویتچ نام های جدیدی مثل نوکم در آلمان، پامامتریک و ستیولیدر امریکا، سوناتست و سونوماتیک در انگلستان، گیلاردونی در ایتالیا و میتسوبیشی در ژاپن مطرح شدند.

امروزه بیش از پنجاه شرکت در صنعت تجهیزات یوتی فعال هستند که تحت رقابت شدید به نفع مشتریان در مسیر بهبود کیفیت و قیمت خدمات آزمون‌ غیرمخرب در حرکت هستند و این حرکت قدم بزرگیست در راستای تولید بهتر و با کیفیت تر صنایع.

آزمایشگاه متالورژی حامیران

واحد آزمون های غیرمخرب آزمایشگاه متالورژی حامیران دارای تجهیزات آزمون التراسونیکUT ،(فراصوت) از برندهایی همچون سوناتست، المپوس، کرادکرامر و… آماده ارائه خدمات تخصصی به مشتریان محترم می باشد.

مقاله پیشنهادی   انواع روش های سختی سنجی

جهت رزرو نوبت و اطلاع از هزینه کلیه آزمون های غیر مخرب در آزمایشگاه متالورژی حامیران با شماره های درج شده در ذیل تماس حاصل فرمایید.
09912057620 _  (داخلی 8510) – 02163511

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا