آزمایشگاه حامیران

02163511

آزمون مایع نافذ

آزمون PT

فهرست مطالب

خصوصیات آزمون مایع نافذ PT

 

آزمون PT یکی از روش های موثر در بازرسی غیرمخرب برای یافتن عیوب سطحی محسوب می شود.
این آزمایش برای انواع ترک ها، شکاف ها و تاخوردگی ها در تمامی قطعات چه آهنی و چه غیر آهنی با هر شکل و سایزی کاربرد دارد.

در تست PT مایعی نافذ برای مدت زمانی مشخص به سطح جسم مورد آزمایش اعمال می گردد، پس از نفوذ مایع در عیوب قطعه، می بایست مایع اضافی را از روی سطح برداشته تا سطح کاملا خشک شده و ماده آشکار ساز عیوب جذب گردد.
در تست PT بر خلاف دیگر تست های UT و RT، آماده سازی سطح اولیه بسیار مهم است و هرگونه آلودگی امکان دارد نقص و ناپیوستگی ها را پنهان نماید.

ماده آشکار ساز در دو نوع خشک و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد، نوع خشک به صورت پودری روشن بوده که پس از مرحله برداشتن مایع نافذ و خشک کردن سطح، بر روی سطح قطعه اعمال می گردد، نوع مرطوب نیز از نظر ظاهری شبیه به خشک بوده ولی ماده آشکارساز، پودری حلال در مایع می باشد.

 

کاربرد آزمایش PT

 

همانطور که گفته شد تست PT برای بررسی اکثر مواد کاربرد دارد و به عنوان یکی از تست های پرکاربرد ارزیابی در صنایع محسوب می گردد.
از جمله عیوبی که توسط این تست مشخص می گردد شامل ترک کوئنچ، تخلخل ها، ترک سخت کاری سطحی، شکست های سطحی، آثار گذرها در جوشکاری می باشد.

ازمزایای روش PT می توان به موارد زیر اشاره کرد :

مقاله پیشنهادی   استخراج استاندارد آزمون های غیر مخرب

1- حساسیت بالای تشخیص
2- مناسب برای قطعات حتی با ابعاد بزرگ
3- مناسب برای قطعات پیچیده
4- ارزان، آسان و قابل حمل بودن

مراحل انجام آزمون مایع نافذ PT

 

ابتدا بعداز تمیز کردن و آماده سازی سطح مورد آزمون، مایع نافذ برروی قطعه اسپری می شود و بعد از گذشت زمان لازم، مایع را از روی سطح پاک میکنیم، سپس آشکارساز را برروی قطعه اسپری می کنیم و مجددا به قطعه زمان می دهیم تا مایع نفوذ کننده موجود در عیوب ظاهر شوند، درآخر بعد از ثبت نتیجه آزمون سطح مورد آزمایش را تمیز می کنیم. قطعه مورد بررسی در آزمون PT باید تمیز و عاری از تخلخل باشد و در این روش فقط عیوبی قابل شناسایی هستند که به سطح راه داشته باشند و امکان ورود مایع نافذ درآن وجود داشته باشد.

 

آزمایشPT نیاز به تجهیزات گران قیمتی نداشته و با قیمتی نسبتا ارزان صورت می گیرد. آزمایشگاه متالوژی حامیران توانسته گام های موفقی در زمینه خدمات آزمایشگاهی بردارد و به عنوان یکی از کارآمد ترین مراجع آزمایشگاهی تبدیل گردد. شما عزیزان می توانید با اطمینان از دقت و صحت نتیجه، آزمایش PT را به ما بسپارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا