آزمایشگاه حامیران

02163511

متالوژی یا متالورژی

متالوژی یا متالورژی

فهرست مطالب

مهندسی و علم مواد رشته‌ی بسیار گسترده‌ ای است که گرایش‌ های متعددی برای آن تعریف شده است. این علم دامنه‌ ی وسیعی از فعالیت‌ ها را پوشش می‌ دهد و در عرصه‌ های متفاوتی شامل شیمی، فیزیک و … وارد شده است. به همین علت منحصرا برای یک فعالیت خاص شناخته نمی‌ شود و خاصیت میان رشته‌ای دارد. این علم به نیازهای روز افزون ما پاسخ می‌دهد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بعضی از مواقع مهندسین مواد، مهندس سرامیک، پلیمر یا متالورژیست نامیده می‌ شوند که در صنایع مختلف، دانشگاه‌ ها، آزمایشگاه‌ ها و …. مشغول به کار شده و فعالیت دارند.
در یک دسته بندی کلی، مباحث مورد مطالعه در مهندسی مواد به شش گروه اصلی فلز (متالورژی)، سرامیک‌ ها، پلیمر ها، مواد مرکب ( کامپوزیت ها)، بیومتریال (مواد زنده) و نیمه هادی‌ ها تقسیم می‌ شوند. در اینجا ما به بررسی یکی از گروه‌های اصلی این زمینه به نام متالورژی می پردازیم.

 

تفاوت بین متالورژی و متالوژی

 

یکی از سوال‌ های بسیار رایجی که درباره ی متالورژی وجود دارد این است که آیا متالورژی صحیح می‌ باشد یا متالوژی؟ تفاوت متالوژی و متالورژی در چیست؟
برای درک فرق بین متالورژی با متالوژی باید به ریشه‌ی این کلمات دقت کرد. با توجه به معنی ریشه‌ای کلمات، Metal به معنای فلز و Logy به معنای شناختن می‌باشد، که با توجه به رشته‌ هایی مانند رادیولوژی (به معنای پرتوشناسی)، فیزیولوژی (به معنای اندام شناسی)، ژئولوژی (به معنای زمین شناسی) و …. گمان می‌ رود که متالوژی به معنای فلزشناسی (شناختن فلز) باشد.

مقاله پیشنهادی   تست ادی کارنت یا جریان گردابی

ولی درواقع رشته‌ای که در دانشگاه‌ ها تدریس شده و در صنایع کاربرد دارد متالورژی می‌ باشد که به معنای فلز شناسی نیست، بلکه به معنای کار با فلز می‌ باشد. ریشه Metallurgy به دو کلمه‌ی یونانی Metallon به معنی فلز و Ergon به معنی کار بر می‌ گردد و با توجه به این موضوع، رشته مهندسی متالورژی به معنی دانش و علم مواد فلزی نیست، بلکه به معنای دانش و علم کار با مواد فلزی می‌ باشد و رشته‌ ای تحت عنوان مهندسی متالوژی وجود ندارد.

 

متالورژی

 

مهندسی مواد و متالورژی

 

در واقع مهندسین متالورژی بعد از پایان درس خود در دانشگاه می‌ آموزند که چگونه با فلزات کار کنند و با مباحثی مثل استخراج سنگ‌ های معدنی و فرآوری آنها، چگونگی تبدیل آنها به اشکال و قطعات مختلف، چگونگی ترکیب چند فلز و عنصر مختلف و درست کردن آلیاژ جدید، چگونگی اتصال قطعات فلزی به یکدیگر، چگونگی حفاظت از قطعات فلزی، شناسایی تفاوت فلزات با یکدیگر و استفاده‌ی آنها در جای مناسب، آشنا می‌ شوند.

آزمایشگاه متالورژی حامیران

 

شرکت فولاد حامیران با تکیه بر نیم قرن تجربه آماده‌ی خدمات رسانی به شما عزیزان می‌ باشد. برای اطلاع از خدمات آزمایشگاه متالورژی با ما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان با تجربه‌ی ما آماده‌ ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا