آزمایشگاه حامیران

02163511

سختی سنجی به روش ویکرز

سختی سنجی

فهرست مطالب

سختی سنجی آزمون مهمی است که روی مواد مختلف انجام می‌گردد و نتیجه‌ ی آن حائز اهمیت است. تست سختی مواد با روش‌ های مختلفی انجام می‌شود. یکی از روش‌ های مورد استفاده سختی سنجی ویکرز (Vickers) می‌باشد.

سختی سنجی ویکرز چیست

 

در سال 1922 رابرت ال اسمیت و جورج ای. ساندلند ویکرز لیمیتد، روش سختی سنجی ویکرز را معرفی کردند. هدف آن‌ ها این بود تا توسط یک دندانه الماسه کوچک به شکل هرم با قاعده‌ی مربع به جسم فشار بیاید و باعث ایجاد فرورفتگی شود، سپس قطر اثر روی جسم اندازه‌‌گیری گردد  که این قطر توسط میکروسکوپ اندازه‌گیری می‌شود. اثری که این دندانه ایجاد می‌کند، لوزی شکل است.

از دیگر نکات مهم این روش، زاویه‌ ی بین وجوه مقابل هرم می‌باشد که 136 درجه است. مدت زمان اعمال بار 10 تا 15 ثانیه می باشد. این روش یک مقیاس پیوسته برای تمام مواد دارد و عدد سختی آن مستقل از نیروست. به علت امکان به کارگیری نیرو های کم در این روش می توان نمونه هایی بسیار نازک تر از نمونه های مورد آزمایش با دیگر روش ها را سختی سنجی کرد. همچنین سطح اثر مربع ساده ترین شکل برای اندازه گیری دقیق است.

 

سختی سنجی ویکرز

 

مزایای سختی سنجی ویکرز

 

سختی سنجی ویکرز یک روش ثابت شده و علمی است و نتایج خوبی ارائه می‌دهد. ازجمله مزایای آن می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:
امکان اندازه‌گیری سختی فلزات خیلی نرم تا خیلی سخت را فراهم می‌کند.

معایب سختی سنجی ویکرز

 

مانند همه‌ ی سختی سنجی‌ های دیگر، این روش معایبی هم دارد. از جمله معایب این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سرعت کم آزمایش
نیاز به نمونه سازی دقیق
خطا در اندازه‌گیری نقطه اثر

مقاله پیشنهادی   ضخامت سنج

سختی سنجی به روش ویکرز در شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران برای رضایت شما عزیزان خدمات متنوعی را ارائه می‌ دهد. آزمایشگاه متالوژی حامیران با استفاده از جدیدترین و دقیق ترین دستگاه سختی سنجی ، قادر است این آزمایش را مطابق با استاندارد های نوین با دقت کامل برای شما عزیزان انجام دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا