آزمایشگاه حامیران

02163511

آزمون کوانتومتری

فهرست مطالب

در آنالیز کوانتومتری توسط دستگاه طیف‌ سنجی، میزان عناصر موجود در یک قطعه مشخص می‌ گردد، آزمون کوانتومتری یکی از تست‌ های دقیق برای اندازه‌ گیری آلیاژهای فلز و میزان غلظت آن به حساب می‌ آید.

آزمون کوانتومی

کاربرد دستگاه‌ کوانتومتری

 

تست کوانتومتری در آنالیز انواع فولاد‌ها مثل فولادهای آلیاژی ، فولادهای ضد سایش، فولادهای ساده کربنی، انواع چدن‌ ها همچون چدن خاکستری، داکتیل و انواع آلیاژهای آلومینیوم و مس و نیکل و روی و غیره کاربرد دارد.
نکته بسیار مهم در کار با دستگاه کوانتومتری، مشخص نمودن عنصر پایه در نمونه مورد‌ نظر می‌ باشد چرا که برخی از دستگاه‌ ها از نظر نوع پایه محدودیت دارند، عنصر پایه منظور عنصری است که بیشترین درصد را در نمونه شامل می‌ شود.

 

نحوه کار با دستگاه‌ کوانتومتری

 

به این صورت است که ابتدا نمونه را از هر گونه آلودگی و چربی ناشی از گریس، روغن و… پاک نموده سپس در دستگاه قرار ‌می‌ دهند، اساس کار این دستگاه بر پایه نشر نوری بوده و نمونه مورد‌ نظر در اثر تخلیه الکتریکی تبخیر می‌ گردد.
در ادامه با تحریک اتم و یون‌ های حاصل از تبخیر، نور تابش شده را از یک طیف سنج عبور داده و بر اساس طول موج نشر شده، مناسب‌ ترین خط‌ نشری را برای تعیین نوع عنصر و اندازه‌ گیری غلظت انتخاب می‌ نمایند.

 

اجزاء دستگاه‌ کوانتومتری

 

گازخنثی

در فرآیند آزمون کوانتومتری از گازی خنثی به منظور جلوگیری از نشر عناصر نامربوط و خروج ذرات فلزی که هنگام تخلیه الکتریکی (جرقه) پراکنده می‌ شوند، استفاده می‌ گردد.

مقاله پیشنهادی   انواع عمليات حرارتي

تحریک کننده

همانطور که گفته‌ شد نور تابش شده در کوانتومتری بر اثر تحریک اتم‌ ها و یون‌ ها اتفاق می افتد، تحریک در نوع جرقه‌ای بر اثر ولتاژ بسیار بالا صورت‌ گرفته و در مدت زمانی کوتاه یک نقطه از نمونه‌ تبخیر و برانگیخته می‌ گردد و در نهایت با تولید طیف از تمامی عناصر، امکان آنالیز دقیق نمونه فراهم می‌ شود.
تحریک نوع کمانی در ولتاژ پایین‌ تر و با دقت کمتری اتفاق می‌ افتد، این روش عموما برای آنالیزهای کیفی و سریع به کار می‌ رود.

آشکارسازها

یکی از موارد دیگری که در تست کوانتومتری حائز اهمیت است آشکار ساز‌ها می باشند، آشکار سازها به منظور اندازه‌ گیری شدت تابش در دو نوع فتومالتی پلایر و نیمه‌ هادی با محدوده طیف نوری به‌نام CCD استفاده می‌ گردند.
فتومالتی پلایرها به صورتی در کنارهم قرار می گیرند که هرکدام دریافت کننده طول موجی مشخص باشند، بهتر است بدانید که امکان آشکار سازی هیچ نوع طیفی در تکنولوژی   CCD وجود ندارد و ضروری است یک لایه از کوتینگ ناپایدار در سطح سی سی دی قرار بگیرد که این لایه موجب شکست نور و ایجاد خطا و ناپایداری در دستگاه خواهد شد.

فتومالتی پلایر بهترین و دقیق ترین تکنولوژی برای این آزمایش بوده و عموما شرکت های سازنده به دلیل مقرون به صرفه تر بودن آن در قیمت تست کوانتومتری، از CCD استفاده می‌ نمایند.

آزمایشگاه متالورژی حامیران در مسیر شناسایی مواد فلزی، قادر است مسئولیت تعیین ترکیب‌ِ شیمیایی فلز و مطابقت دادن آن با استاندارهای موجود را با استفاده از مدرن ترین دستگاه‌ ها و کارشناسان با تجربه خود برای شما عزیزان انجام دهد.

مقاله پیشنهادی   آزمایش سالت اسپری

 

اپتیک

سیستم اپتیک شامل عامل آشکار ساز بوده و توسط تک رنگِ جداکننده خطوط موجود در طیف نشر شده از نمونه را جدا کرده و آن را تجزیه می‌ نماید.
سیستم اپتیک مزایای دیگری از جمله حذف نورهای بیهوده و تجزیه نور مطابق با طول موج را شامل می‌شود که عموما این تجزیه در دو نوع منشور و شبکه وجود صورت می‌ گیرد.

اپتیک کوانتومتری

 

آزمایشگاه متالورژی حامیران

 

از قابلیت‌ های منحصر به‌‌فرد دستگاه کوانتومتر آزمایشگاه متالورژی حامیران ، اندازه‌ گیری عناصر حتی در پایه‌ های غیر آهنی شامل مس، آلومینیوم، نیکل، روی و غیره می‌باشد که با مدرن‌ ترین دستگاه‌ ها و با کارشناسانی مجرب صورت می‌ گیرد.
جهت اطلاع از قیمت آزمون کوانتومتری و همچنین کسب مشاوره رایگان، با شماره‌ های زیر تماس حاصل فرمایید.

09912057620 _  (داخلی 8510) – 02163511  سرکارخانم هاتفی نیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا