آزمایشگاه حامیران

02163511

آزمون ضربه

آزمون ضربه

فهرست مطالب

بیشتر مواد می توانند بارهای سنگین را قبل از شکستگی تحمل کنند. ولی این به شرطی است که بار به آرامی و درفواصل زمانی طولانی تری اعمال شود(آزمایش ایستایی).اگر یک بار کوچک بطور ناگهانی اعمال شود (آزمایش دینامیکی)، ممکن است ماده استحکام خود را از دست داده و شکسته شود. آزمون ضربه یکی از روش های استاندارد برای به دست آوردن انرژی شکست مواد در اثر تنش دینامیکی است. نتیجه کلی یک آزمایش ضربه، تعیین انرژی مورد نیاز برای شکست یک نمونه می باشد.

 

تست ضربه

 

تست ضربه یک آزمون مکانیکی مخرب می باشد و هدف از انجام این آزمون شبیه‌ سازی شرایط واقعی به منظور تلاش برای جلوگیری از شکست و پیش بینی شکست نمونه است.
مهم‌ ترین و متداول‌ ترین روش‌های تست ضربه، دو روش آیزود و چارپی هستند.
از آنجایی که هدف از انجام آزمون ضربه، محاسبه کار انجام شده برای شکست ماده در اثریک ضربه ناگهانی می باشد، استحکام ضربه نشانگر این است که یک ماده چگونه می تواند بارگذاری های ناگهانی را  تحمل کند.

چقرمگی

 

خاصیت مربوط به شکست یک ماده را چقرمگی می گویند. چقرمگی عمدتا به میزان چکش خواری و استحکام یک ماده بستگی دارد. آزمایش ضربه اندازه گیری مناسبی برای چقرمگی ماده به شمار می رود.
ماده ای که چقرمگی بالایی دارد، ترکیب بهینه ای از انعطاف پذیری و استحکام را داراست که از این رو می توان به فولاد های آلیاژی 1.6587 و 1.5920 اشاره نمود.

مقاله پیشنهادی   آشنایی با بازرسی لیزری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا