آزمایشگاه حامیران

02163511

متالوگرافی چیست

متالوگرافی چیست

فهرست مطالب

متالوگرافی چیست

متالوگرافی (Metallography) به مطالعه‌ ی ریز ساختار مواد گفته می‌ شود و معمولا با استفاده از میکروسکوپ انجام می گردد. در واقع به معنای آماده‌ سازی نمونه‌ های فولادی جهت بررسی و مطالعه‌ ی ساختار های آن و دست یابی به اطلاعات و ویژگی‌ های نمونه است.

تجزیه و تحلیل ریزساختار مواد به ما کمک می‌ کند تا تشخیص دهیم که آیا مواد به درستی تولید شده‌ اند یا نه؟ یک مرحله‌ ی مهمی است که به کمک آن قابل اطمینان بودن یا خراب بودن مواد مشخص می‌ گردد.
به صورت کلی دو نوع متالوگرافی وجود دارد: تحقیقاتی و کنترل کیفی. در متالوگرافی تحقیقاتی شناخت دیاگرام‌ های فازی و دیاگرام‌ های TTT لازم بوده و همین موضوع موجب شده تا نسبت به کنترل کیفی پیچیده‌ تر باشد؛ با این حال متالوگرافی کنترل کیفی نیز از اهمیت بالایی در صنعت برخوردار است.

 

 

هدف از متالوگرافی چیست

 

ریزساختارها تعیین کننده‌ ی خواص مکانیکی مواد هستند، به همین جهت اهمیت بالایی دارند. در بررسی ریزساختارها اطلاعاتی مانند رنگ، اندازه و شکل اجزا  بدست می‌ آید.

متالوگرافی فولاد

متالوگرافی فولاد نشان داده‌ است که از اجزای پیچیده‌ ای تشکیل شده‌ اند. در واقع نمونه‌ های فولادی جهت بررسی و مطالعه‌ ی ساختار آن‌ها آماده‌ سازی می‌ شوند. یک متالوگراف باتجربه قادر است اطلاعات مربوط به فولاد و خواص آن را کسب کند.

مراحل متالوگرافی

 

مقدمه انجام یک آزمایش درست و گرفتن نتایج مطلوب، داشتن یک نمونه خوب است. اگر مراحل آماده سازی نمونه به خوبی انجام نشود، نمی‌ توان به نتیجه تست مطمئن بود. در ادامه مراحل انجام آن را بررسی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی   مطالعات شکست قبل از قرن بیستم

 

 

مقطع زدن: به چهار روش شکستن، قیچی کردن، اره کردن و برش با دستگاه تراش امکان مقطع زدن وجود دارد. باید توجه کرد تا در هنگام برش نمونه، آسیب به حداقل برسد.

تمیز کردن: باتوجه به اینکه آزمون متالوگرافی به بررسی سطح اجسام و نمونه‌ ها می‌ پردازد، می‌ بایست سطح نمونه کاملا تمیز باشد. بعد از انتخاب نمونه و تبدیل ابعاد آن به اندازه‌ های مناسب آزمایش، باید سطح نمونه را به خوبی تمیز کنید، به طوری که هیچ اثری از روغن، براده‌ ها و یا هر ماده دیگری روی سطح آن نباشد.

نصب: این مرحله نصب کردن یا مانت کردن نامیده می‌ شود و به دو روش مانت سرد و مانت گرم انجام می‌ شود. در این روش به منظور آسان شدن حمل و انجام عملیات روی آن‌ ها، نمونه را در داخل رزین‌ های پلاستیکی قرار می‌ دهند و قالب‌گیری می‌ کنند.

پرداخت اولیه با سمباده: سطح نمونه باید صاف باشد و به همین دلیل روی آن سمباده کاری انجام می‌ گیرد. در این بخش نمونه روی دستگاه قرار می‌ گیرد و به واسطه‌ی کاغذ کلسیم کاربیدی ساییده می‌ شود. آب به عنوان روانساز برای حمل ذرات خرد شده مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

پرداخت نهایی یا نرم: خط و خطوط باقی مانده روی نمونه هم باید از بین برود، از این رو از پودر الماس استفاده می‌ شود. روانساز مورد نیاز هم روغن مخصوص است.

تمیز کاری: به دو روش قرار دادن نمونه زیر آب و فراصوت، نمونه‌ها تمیز می‌ گردند تا کاملا پاکسازی شود و دقت مراحل بعدی بالاتر باشد.

مقاله پیشنهادی   مس و آلیاژ های آن

حکاکی شیمیایی یا اچ کردن: پس از آماده کردن در مراحل قبلی، اچ کردن کمک می‌ کند تا ریزساختار نمونه مشاهده شود. یک مایع خورنده اسیدی یا قلیایی سطح نمونه را دچار خوردگی می‌ کند.

اچ کردن روش‌های مختلفی دارد. انواع روش‌های اچ کردن عبارتند از: اچ نوری، اچ الکتروشیمیایی، اچ کردن شیمیایی، اچ کردن فیزیکی، اچ کردن رسوبی، اچ کردن به روش رنگ آمیزی حرارتی، اچ کاتدی، اچ حرارتی.

آنالیز میکروسکوپی: درنهایت نمونه به کمک میکروسکوپ و نرم‌افزارهای تحلیل ساختاری بررسی می‌گردد و اطلاعات لازم بدست می‌آید.

آزمایشگاه متالوگرافی فولاد

آزمایشگاه متالوگرافی با تکیه بر سالها تجربه آماده ارائه هرگونه خدمات به شما بزرگواران است. در صورت تمایل به دریافت قیمت آزمون متالوگرافی ، مشاوره و یا هر کدام از خدمات ما با واحد آزمایشگاه متالورژی حامیران تماس حاصل فرمایید.

09912057620 _  (داخلی 8510) – 02163511  سرکارخانم هاتفی نیا

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا