آزمایشگاه حامیران

02163511

مهندسی مواد و متالورژی

مهندسی مواد و متالورژی

فهرست مطالب

متالورژی

 

واژه متالورژی از ترکیب دو واژه یونانی متالون “metallon” به معنی فلز و ارگون “ergon” به معنی کار ساخته شده‌ است.

علم مواد شامل پژوهش و تحقیق برای دستیابی به دانش پایه و اساسی در مورد ساختار درونی، خواص و فرآیند بهینه‌ سازی مواد جهت استفاده نمودن آن‌‌‌ هاست. در حالی که مهندسی مواد اصولاً در ارتباط با استفاده عملی از دانش پایه مواد (علم مواد) است، به گونه‌ ای که بتوان مواد را به محصولات دلخواه یا مورد نیاز جامعه تبدیل کرد.

مهندسی مواد و متالورژی چیست؟

“شناخت خواص، توزیع و نحوه استخراج و کاربرد مواد گوناگون در صنایع به همراه تولید مواد مرکب، سرامیک ها و حفاظت و شکل‌ دهی آنها محدوده مهم، وسیع و پر کاربردی از دستاورد های دانش بشری را شامل می‌ گردد که هم اکنون به عنوان دانش مهندسی مواد و متالورژی شناخته می‌ شود. ”

به جرئت می‌ توان گفت که  همه مصنوعات بشری که هر روز می‌ بینید، شامل کفش‌ ها، ظرف‌ های غذا، سی‌دی‌هایی که به آن‌ها گوش می‌ دهید، تلفن همراه، اتومبیل و هزاران مثال دیگر، حاصل تلاش مهندسان مواد در درک ارتباط بین ساختار مواد، خواص آنها و در نهایت نحوه به کارگیری آنهاست.

 

مهندسی مواد و متالورژی

رشته متالورژی صنعتی چیست؟

در مهندسی متالورژی، به صورت ویژه، رشته مهندسی مواد متالورژی صنعتی، روش‌های تولید مصنوعات فلزی، اعم از متالورژی پودر، شکل دادن، جوشکاری و ماشین کاری و بررسی خواص مکانیکی و ساختاری آنها را به عهده دارد.

مقاله پیشنهادی   فرآیند جوشکاری فلزات

دسته‌های کلی مواد مهندسی که مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

 

فلزات

 

فلزات اولین موادی بودند که انسان‌ها توانستند با توجه به خواص درونی، آنها را برای تامین نیازهای خود تغییر دهند و آنطور که خود می‌ خواهند از آن‌ ها استفاده کنند.

 

مهندسی مواد و فلزات

 

سرامیک‌ ها

 

سرامیک از اضافه شدن اکسیژن یا نیتروژن به فلزات پدید می‌ آید. سرامیک‌ ها می‌ توانند بعنوان جایگزین استخوان، ابزار برش قوی، هدایت الکتریسیته یا حتی عایق آن مورد استفاده قرار گیرند.

 

مهندسی مواد و سرامیک

 

نیمه هادی‌ ها

 

موادی هستند که می‌ توانند الکتریسیته را با افزودن مقادیری ناخالصی انتقال دهند اما در حالت عادی عایق هستند. سی‌دی پلیر، تلفن همراه شما و تمام بردهای الکتریکی، همگی به نیمه هادی‌ ها وابسته هستند.

 

مهندسی مواد نیمه هادی

 

پلیمر ها

 

پلیمر ها مولکول‌ های بسیار بزرگی هستند که از اتصال مولکول‌ های کوچکتر تکراری تشکیل شده‌ اند. بسیاری از مواد مصنوعی همچون پلاستیک ها، الیاف مصنوعی، چسب ها و… مواد پلیمری هستند.

 

مهندسی مواد و پلیمر

 

کامپوزیت‌ ها

 

کامپوزیت‌ ها ترکیب مواد مختلف هستند که می‌ توانند به سادگی سیمان تقویت شده با میله‌های فولادی تا خط مقدم تولید یک دوچرخه فیبر کربنی فوق سبک باشند.

 

مهندسی مواد و کامپوزیت ها

 

بیو مواد

 

بیو ماده به ماده‌ ای با منشاء طبیعی یا مصنوعی گفته می‌ شود که به منظور درمان، التیام یا جایگزینی بافت موجودات زنده به کار می‌ رود.

 

مهندسی مواد و بیو مواد

 

مواد خارق العاده

 

نانو تکنولوژی مهندسین مواد را، با کنار هم قرار دادن اتم‌ ها و مولکول‌ ها به یکدیگر، به سمت ساخت مواد مهندسی جدیدی سوق داده‌ است که خواصی را به ارمغان می‌ آورد که تا قبل از آن حتی تصور هم نمی‌ شده‌ است.

مقاله پیشنهادی   آزمایشگاه خواص مکانیکی

یک مهندس مواد، با بررسی و آزمایش رفتار مواد در شرایط مختلف به پیشرفت تکنولوژی صنایع کمک می‌ کند. مثال‌ هایی از کار یک مهندس مواد عبارت است از:

تست پلاستیک‌ های تقویت شده فیبر کربنی برای قوی‌ تر کردن آنها، ایجاد تجهیزات ورزشی سبکتر، ایجاد پلیمر های خاص، تولید سرامیک و مواد مورد استفاده در ایمپلنت‌ های دندانپزشکی و….

در حال حاضر بیشترین بازار کار مهندسی مواد و متالورژی در آزمایشگاه‌ های متالورژی و خطوط کنترل کیفی، جهت اطمینان از به کار بردن مواد مناسب جهت تولیدات صنعتی، دارویی و غذایی می‌ باشد.

 

آزمایشگاه متالورژی حامیران در مسیر شناسایی مواد فلزی، قادر است مسئولیت تعیین ترکیب‌ِشیمیایی فلز و مطابقت دادن آن با استاندارهای موجود را با استفاده از مدرن ترین دستگاه‌ها و کارشناسان با تجربه خود برای شما عزیزان انجام دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا